Diktát zbožových vyhledávačů

V době, kdy zbožové vyhledávač na trhu začínaly, možná toho nenašli a neuměli tolik co teď, ale byly to skutečně vyhledávače. Na základě dat dodaných e-shopem se snažili nalézt to, co jejich návštěvník zadal. Stejně tak fungují klasické internetové vyhledávače dodnes (Google, Seznam …). Jenomže v poslední době je od zbožových vyhledávačů (teď mám na mysli především Heureku, která do toho jde nejostřeji) čím dál více slyšet, jaká data jim má e-shop poskytovat. Přijde mi to jako diktát od státu jak se má kdo chovat a kolik kdo má platit daně. Ale především provozovatelé e-shopů by si měli uvědomit, že zbožový vyhledávač je dobrý sluha, ale špatný pán. Věřím, že mnoho z nich si to již uvědomuje, ale málokdo se tak i chová.

Názvy produktů

Název produktu je pro e-shop klíčová věc. Pokud ho zadáte špatně, zákazník nepochopí a ani neklikne (už je jedno jak vypadá popis). Název produktu se obvykle objevuje přímo v URL, v title stránky, v tagu H1 - bystřejší jistě pochopili, kam tím mířím - jde o SEO - ano, to co jsem vyjmenoval jsou hlavní prvky ovlivňující běžný internetový vyhledávač. Pokud si ale necháte diktovat, jakým způsobem tvořit název produktu (např. [výrobce] [model] [barva] [kód produktu]), přicházíte tak o velkou konkurenční výhodu v SEO - být unikátní. A to je ta nejzákladnější věc, co k SEO potřebujete. Jakmile se poddáte diktátu, převálcují Vás velcí hráči, protože touhle cestou s nimi na poli SEO prohrajete.

Kategorie

Opět je zde snaha o unifikaci pro zjednodušení života zbožového vyhledávače. Nemáš kategorie jak my chceme? Tak tě nezařadíme a budeš jen ve fulltextu. Uvědomte si ale, že vy jste odborníkem ve svém oboru, nikoliv zbožový vyhledávač. Vy víte kam produkt zařadit, aby to bylo pro zákazníka přehledné. Pokud se poddáte diktátu, stane se z Vašeho e-shopu jeden z tisíce - a ano budete hezky vypadat pro zbožový vyhledávač a ano, bude k vám díky tomu ze zbožového vyhledávače za peníze chodit více návštěvníků. Ale přijdou také nějací napřímo a zdarma? Určitě jich ubyde. A argument, který už jsem několikrát slyšel (dokonce i od zástupce jednoho ze zbožových vyhledávačů), totiž že zákazník ví kde co najde, když je to podle šablony, je postavený na hlavu. Takových nás je tisíc, takže proč by si vybral zrovna mě. A pokud to takto zákazníkovi nevyhovuje, mě si nevybere určitě.

Parametry produktů

Heureka láká na to, že když ji dodáte parametry, dostanete lepší skóre. Ano, to je pravda, jenže v drtivé většině Vám ono lepší skóre k ničemu není. V jednom z tisíce případů se díky tomu vyhoupnete do první trojky. Jenže ve zbylých 999 případech pouze dáváte někam dál svoje cenné informace - vlastně skoro zadarmo. Pak už zákazník nebude mít potřebu jít se podívat do Vašeho e-shopu, kde jste schopni s nim nějak dále pracovat. Vaše parametry si přečte jinde a k nim si najde e-shop, který mu na první pohled nejvíce vyhovuje (je jedno zda podle hodnocení nebo ceny).

Jeden příklad mluvící za vše

Jednou specialitou Heureky je definování doprav (to umějí i jiní, ale čtěte dále). Heureka po obchodníkovi chce, aby do dostupnostního feedu udával, kdy zboží dodá od objednání. Zde je samozřejmé, že obchodník udá nejrychlejší možnou dopravu, aby nalákal zákazníky právě na tuto jeho kvalitu. Na druhou stranu Heureka nabízí tag DELIVERY a v něm CESKA_POSTA - zde jaksi opomíjí, že Česká pošta je dopravce a nikoliv služba - ČP nabízí doručení od jednoho dne až do jednoho týdne. Pokud tedy obchodník nabízí více služeb od ČP, kvůli ceně zde uvede tu nejlevnější z nich a ta bývá nejpomalejší. Přes všechny marketingové fráze, že se snaží Heureka nabízet lidem kvalitní informace, zde klame, neboť ukazuje na jednom místě dvě věci, které spolu vůbec nesouvisí. To pak může zapříčinit osočení obchodníka od zákazníka z klamavých informací - ale to jim na Heurece zřejmě moc nevadí. A zde bych chtěl poukázat na to, že obchodník o svých službách a svých zákaznících ví o mnoho víc a takovouto věc zvládne mnohem lépe odkomunikovat a propagovat.

Na závěr

V podobném duchu by bylo možné pokračovat ještě v několika dalších odstavcích, ale jak se říká "chytrému napověz, hloupého nakopni" :-) Je potřeba si uvědomit, že zdrojem návštěvnosti většinou nejsou jen zbožové vyhledávače. A pokud ano, je třeba se zamyslet nad tím, proč tomu tak je - něco bude špatně. A když vám stoupne příjem z jednoho zdroje, je také třeba řešit, jestli postupně neklesá příjem z jiného.

Chcete-li se zbožovým vyhledávačům přesto zavděčit, udělejte to jak to již mnozí dělají. Mějte své popisky a vedle nich ježtě ty pro Heureku a Zboží.cz zvlášť. Ty pak posílejte jim a sami ukazujte ty svoje. Může to být sice náročnější, ale někdy zjistíte, že bez toho by to stejně nešlo - to především v případě, že Heureka a Zboží chtějí naprosto odlišný název aby Vás zařadily do správné grupy. Obdobný fígl lze dělat i s kategoriemi, a toto je v některých e-shop systémech již implementováno - každá Vaše kategorie je navázána na kategorii Heureky a vy pak posíláte co oni chtějí. Ne vždy to funguje na 100%, ale "vlk se nažere a koza zůstane celá".

Ještě bych chtěl chtěl upozornit na některé společnosti, které nabízejí optimalizaci pro zbožové vyhledávače. Protože vy jejich službu budete hodnotit podle toho jak, se umístíte na zbožovém vyhledávači, oni udělají vše pro to, aby jste se umístili dobře. Jenže vše ostatní (to co je popsáno výše) budou ignorovat. Nechci tímto nikoho odrazovat, spíš upozornit ať vše provádí s rozmyslem.

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz