Jak zabezpečit zbožové feedy

Poskytovat zbožovým vyhledávačům svá data prostřednictvím XML feedu je dnes povinnost, pokud nechcete zůstat na naprostém okraji trhu. Kvalita feedů, resp. dat obsažených v nich je různá. Základní feedy mají jen obecné informace společné pro všechny zbožové vyhledávače, pokročilejší e-shopové systémy však nabízejí mnohem víc - pro každyý zbožový vyhledávač nabízejí specifický feed, který naplno využívá specifikace daného zbožového vyhledávače. Málokdo se však zajímá o to, jaká data vlastně vyhledávačům poskytuje, jak s nimi tyto vyhledávače nakládají a kdo všechno má k těmto datům přístup.

Následující text se vztahuje jen na ty, kteří chtějí svá data chránit. Pokud je Vám jedno, kdo a jak s daty pracuje (např. máte nekonkurenční sortiment), je text níže pro Vás zbytečné číst.

Jaká citlivá data může feed obsahovat?

V případě, že se k Vaším datům dostane někdo, kdo by neměl (obvykle konkurence nebo s ní spolupracující), může je zneužít ve svůj prospěch. A jaká že to data se dají najít ve feedech?

Nechci tu dávat návod k tomu, k čemu všemu se tato data dají využít, ale je zřejmé, že není vhodné aby tato data dostala konkurence do ruky, proto je vhodné se před tím bránit.

Jak zabránit úniku dat

Primární kontrola

Nejdříve si zjistěte, zda nemáte někde umístěn odkaz na Váš feed, popř. zda některý z vyhledávačů Váš feed již neindexuje. To zjistíte jednoduše zadáním dotazu do Google: filetype:xml site:vasedomena.cz Můžete také použít vyhledávání přímo vašeho feedu podle názvu (Váš feed se např jmenuje heureka.xml) - lze použít na Google.com, Bing.com, Seznam.cz: "heureka.xml" site:vasedomena.cz Takto zjistíte, zda se nedá Váš feed veřejně dohledat. Pokud jste svůj feed nalezli, změňte si cestu svého feedu!

Základní opatření - unikátní URL

Musíme si nejdříve položit otázku, jakým způsobem se konkurence může dostat k naším datům. V základu je na to jednoduchá odpověď - uhodnou URL. Možná se to na první pohled zdá dost nepravděpodobné, ale vzhledem k tomu, že existuje na trhu jen několik shopsystémů, není to velký problém. Pokud je to možné, nenechávejte tedy cestu k feedu v základním formátu, ale změňte ji. Pokud to Váš shopsystém neumožňuje, zkuste navrhnout dodavateli změnu.

Různé URL pro různé vyhledávače

Tato vlastnost je celkem častá - každý vyhledávač má trochu jiné požadavky ve své specifikaci a proto se pro každý vyhledávač dělá jiný feed. Má to i druhou, bezpečnostní, vlastnost. Citlivější data, která dáváte velkým vyhledávačům, kterým věříte, nemusíte předávat i menším či neznámým vyhledávačům.

Další možnosti

Možností ještě většího zabezpečení je samozřejmě několik - kontrola IP adresy, heslo pro daný feed atd. Tyto metody jsou již však určeny spíše pro opravdu velké e-shopy, kde by únik dat mohl znamenat zásadnější vliv na byznys.

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz