Nejčastější chyby při odesílání newsletteru

V minulém článku jsme se seznámili s tím komu a za jakých podmínek můžeme newsletter posílat. Nyní se podívejme, na nejčastější chyby odeslaných e-mailů. Z malé části se budou informace překrývat s minulým článkem, ale především se budeme věnovat odhlášení a hlavičce e-mailu. Většina informací je čerpána ze zákona č. 480/2004 Sb.

Nejčastější chyby odesílání obchodních sdělení

Chybí příjemce zprávy

Zdroj: Zpráva ÚOOÚ - nejčastější prohřešky, bod 4

Samozřejmě nemůže chybět úplně, to by asi e-mail nedošel. Velmi častou praxí jak jednoduše odeslat hromadný e-mail je poslat ho sám na sebe a do skryté kopie dát všechny příjemce newsletteru. Takto lze odesílat hromadný jednorázový e-mail svým obchodním partnerům, nelze takto však odesílat obchodní sdělení. Proč? Jednoduše proto, že protistrana neví, komu byl původně e-mail směřován a pokud má nastaveno přeposílání z různých jiných účtů, nemůže se na Vás jednoduše dožadovat vyřazení z databáze - protože neví, s jakým e-mailem Vy pracujete. (Porušení §7 odst. 3)

Špatný odesílatel zprávy

Z newsletteru musí být možnost odhlásit se odpovědí na e-mail a textem ve smyslu "NEZASÍLAT". V takovém případě je ale nemyslitelné, aby e-mail v hlavičce From: nebo ReplyTo: obsahoval no-reply@domena nebo prostě jakýkoliv e-mail, který nikdo nezpracovává nebo dokonce neexistuje. (Porušení §7 odst. 4 písm. c)

Špatně formulovaný předmět

Z předmětu by mělo být patrné, že jde o obchodní sdělení. Většinou jsou zde poutavé nápisy nebo případně i informace vzbuduzjící dojem, že jde o běžný e-mail. Pokud se ani přesto nechcete vzdát toho, aby e-mail obsahoval jen Vaše reklamní slogany, využijte k informování odběratele přímo pole From: - zde lze textově uvést odesílatele, tedy např Firma, newsletter nebo Firma, naše novinky apod. I toto je forma jak odběrateli na první pohled sdělit, že jde o obchodní sdělení. (Porušení §7 odst. 4 písm. a)

Odhlášení je složité

Odhlášení z odběru by mělo být přímočaré, bez zbytečných obstrukcí - tedy jedno nebo dvě kliknutí. Namísto toho, abych popisoval jak to má nebo nemá vypadat, níže jsou příklady, kdy je to špatně:

(Porušení §7 odst. 3)

Odhlášení je v cizím jazyce

K rozesílání obchodních sdělení jsou často využívány i zahraniční služby. I přesto že je celý text e-mailu v češtině, stává se, že stránka s odhlášením již v češtině není. Pokud je na takové stránce udělat další krok (stisknout tlačítko), už může nastat problém. Ne každý umí anglicky, nebo dokonce nějaký exotičtější cizí jazyk. (Porušení §7 odst. 3)

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz