Sérial o zbožových vyhledávačích (1) - Heuréka.cz

logo Heureka.cz

Na úvod seriálu

Tímto seriálem bych chtěl udělat ucelený přehled o zbožových vyhledávačích. Nejen jejich návštěvnost, ale komplexní přehled, výhody a nevýhody každého z nich. Zároveň bych chtěl ale také upozornit, že uvedené informace nemusí být obecně platné pro jakýkoliv sortiment a skupinu návštěvníků. Samozřejmě se jednotlivé vyhledávače vyvíjejí, takže veškeré informace zde uvedené jsou platné k datu uvedení článku, nebo spíše ještě o něco starší. Není v mých silách veškerou funkčnost ověřovat právě nyní.

V seriálu bych se chtěl věnovat velké většině vyhledávačů, nejen těm několika majoritním.

Heureka.cz - nejnavštěvovanější zbožový vyhledávač

Heureka.cz se stala za posledních několik let díky své dravosti a inovativnosti nejpoužívanějším zbožovým vyhledávačem v ČR. To samozřejmě platí obecně, pro některé cílové skupiny a tím pádem i sortimenty, může být používanější zbozi.cz.

Tento zbožový vyhledávač má největší množství doplňkových funkcí ať už pro obchodníky nebo pro návštěvníky. Nyní se pokusím ty nejpodstatnější popsat ve dvou skupinách jak je uvedeno výše:

Funkce pro návštěvníky

Shlukování zboží

Pokud se jedná o stejný produkt, najdete ho na jednom konkrétním odkazu. Tuto funkci má i většina dalších vyhledávačů. U Heureky však funguje velmi dobře.

nalezení nejbližší pobočky

Zákazník si nemusí lámat hlavu s tím, kde má osobně nakoupit. Heureka mu napoví nejbližší pobočky v okolí. S touto funkcí přišel dříve už Google. Vzhledem k velmi malému rozšíření se ale s touto funkcí zákazníci setkají poprvé na Heurece.

recenze zboží

Heureka má propracovaný systém pro získávání recenzí k produktům a zde jich potencionální zákazník najde opravdu mnoho.

Recenze obchodů

Pokud chce návštěvník nakoupit v neznámém obchodě, může získat dobrý přehled, jak je obchod kvalitní. Tuto funkci má opět velká většina ostatních vyhledávačů. Ale opět zde platí, že na Heurece je recenzí nejvíce.

Heureka - ověřeno zákazníky

V souvislosti s recenzemi uděluje Heureka certifikát ověřeného obchodu - opět není jediná, ale s funkcí je nejdále.

Další vlastnosti

Vlastností je samozřejmě mnohem více, ale jsou spíše už podružné - např. historie vývoje cen, žebříček nejoblíbenějších produktů v jednotlivých kategoriích, filtrování dle skladovosti atd.

Funkce pro obchodníka

Heureka jako jediná nabízí rozsáhlou paletu funkcí, které se hodí i obchodníkovi - tedy druhé straně:

měření konverzí

Možnost měřit konverze a nechat si je zobrazovat přímo ve statistikách s prokliky.

recenze na eshop

Obchod má možnost automaticky si stahovat vlastní recenze, ať už se jedná o recenze zboží nebo obchodu jako celku.

Dostupnostní feed

Možnost velmi rychle a často aktualizovat skladovou dostupnost ve vyhledávači.

Certifikát ověřeno zákazníky

Souvisí s recenzemi - obchodník pošle data o zákazníkovi a Heureka si pak vyžádá recenzování nákupu. Za kladné ohlasy uděluje certifikát.

Sortiment report

Anonymizovaný report o cenách zboží. Obchodník se dozví jak si stojí v porovnání s konkurencí z datového souboru, který lze dále přetavit ve strukturovaná data.

Ceny prokliků v XML souboru

Ceny prokliků lze posílat přímo v souboru, není tedy potřeba dodatečná správa.

Cena poštovného v XML souboru

Pokud má obchod komplikovanější způsob na určování ceny poštovného - např. podle ceny zboží nebo podle skupin zboží, může využít funkce zadání ceny poštovného přímo k položce v XML feedu.

Heureka point

I když už se to netýká příliš zbožového vyhledávače, zmíním tuto funkci alespoň na závěr výčtu. Jde o službu především pro menší obchody s menší sítí poboček - zákazník si může vyzvednou zboží osobně na některém Heureka pointu - tato služba je samozřejmě zvlášť spoplatněna podobně jako zaslání zboží.

Cenové podmínky

Heureka nepoužívá žádné paušální poplatky, placené vyšší standardy apod. Vpodstatě vše funguje ve třech režimech:

Zdarma

Neplatí se skutečně nic, nevýhodou je, že se obchod nezobrazí ve shlucích, ale pouze ve fulltextovém vyhledávání. V méně konkurenčním prostředí je to vpodstatě jedno, protože moc shluků není. Naopak v sortimentech typu elektronika či počítače je tento režim téměř nemyslitelný - obchodník by naprosto zbytečně přicházel o zákazníky.

Placený režim

Platí se pouze za prokliky. Ceny se pohybují od desítek haléřů u levného zboží až po cca 3 Kč u nejdražších položek. Cenu za proklik lze samozřejmě zvyšovat a tím se dostat mezi první tři premiové obchody. Je však otázkou do jaké míry se to vyplatí a kdy už je to zbytečné.

Režim certifikátu ověřeno zákazníky

Jen nadstavbou pro placený i neplacený režim. Navíc dostanete onen certifikát ve výpisu, ale také množství funkcí v administraci. Je to především možnost dostupnostního feedu, sortiment report a možnost nastavovat cenu za proklik pro jednotlivé produkty.

Na závěr

Heureka.cz by neměla chybět v podporovaných vyhledávačích v žádném internetovém obchodě. Stejně tak velmi doporučuji zavedení certifikátu ověřeno zákazníky.


Následující kapitoly

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz