Seriál o zbožových vyhledávačích (2) - Zboží.cz

logo Zbozi.cz

Zboží.cz jako nejznámější vyhledávač

Zboží.cz je jistojistě nejznámější vyhledávač v České republice. Určitě je to jednak tím, že byl na poli zbožových vyhledávačů jako jeden z prvních, ale také je to jistě velkou podporou ze strany Seznamu jako vlastníka tohoto vyhledávače.

Co se týče popularity, je v návštěvnosti v těsném závěsu za Heurekou (1,6 mil / měsíc vs. 1,8 mil / měsíc *), v jiném hodnocení - počet zobrazených stránek - je na tom ale lépe Zboží.cz (80 vs. 60 mil zobrazení / měsíc *). Každý z nich si tedy může vzít svou statistiku a tvrdit, že je jedničkou na trhu - naštěstí se v tomto, alespoň co já vím, nijak nehonosí oproti našim třem mobilním operátorům.
* obě statistiky jsou uvedeny pro červenec 2012

Pohled na Zboží.cz jako celek

Zboží.cz si zachovává po celou dobu své existence jakousi konzervativnost a jednoduchost hraničící se zastaralostí. Na druhou stranu však návštěvníkovi i obchodníkovi nabídne přehledně to, na co je zvyklý. Ve většině případů nenabízí velmi pokročilé funkce, ale ty které nabídne plní velmi dobře svůj účel.

V poslední době se však pohly ledy a Zbož.cz přináší drobná vylepšení - aktuálně třeba porovnání produktů přímo na zbožovém vyhledávači. Ještě to není příliš odladěné a naplněné všemi potřebnými parametry, ale určitě je to krok správným směrem.

Funkce pro uživatele

Recenze

Bohužel jich není tolik jako na Heurece, protože Zboží.cz je po návštěvnících nijak agresivně nevyžaduje, ale v určité míře se zde objevují.

Vyhledávání dle místa

Ještě do nedávna umožňoval vyhledávač určit pouze kraj, ve kterém se nacházíte. Byla to samozřejmě velmi užitečná funkce, která ve své době neměla konkurenci, ale když nedávno přišla Heureka s lokalizací zákazníka, tato funkce již dost dobře nemohla konkurovat. Naštěstí nyní již lze vybrat i okres, což je dle mého názoru vyvážená funkce té od Heureky. Škoda snad jen, že si server nepamatuje vybranou pozici a buď ji nenastavuje nebo alespoň nějak nepodbízí - u každého produktu je potřeba vždy zadávat znovu.

Tato funkce je velmi užitečná, pokud chce zákazník osobně navštívit pobočku, a tedy i zjistit, zda je zde zboží skladem.

Porovnání produktů

Již výše jmenovaná funkce, co dělá je zřejmé z názvu. Bohužel je zatím příliš nová a tedy ještě ne úplně funkční (chybějící a nepřesné parametry).

Shlukování zboží

Umožňuje zákazníkovi vybírat z prodejců a cen pro konkrétní produkt na jedné stránce.

přehledný detail obchodu

Jak přímo na stránce produktu, tak i na stránce obchodu jsou velmi přehledně vypsány podstatné informace. Seznam využívá plně všech svých služeb, takže ihned provazuje s a mapy.cz což je samozřejmě pro návštěvníka velmi užitečné.

Co mi zde ale jako zákazníkovi velmi chybí jsou ceny za dopravu a platbu a otvírací doba jednotlivých poboček.

funkce pro obchodníka

informace o produktu a jeho párování

Tuto funkci bych chtěl vyzdvihnout, protože nemá v jiném vyhledávači zatím obdobu. Jde o to, že pokud produkt není zařazen do shluku, obchodník ví proč a může s tím něco dělat. U ostatních vyhledávačů se dá jen domýšlet a většina obchodníků tak spíš jen tápe.

informace o zpracování feedu

Jasné informace kdy se feed stahoval a jaké v něm byly nalezeny chyby - může posloužit i jako kontrolní mechanizmus k hledání chyb v e-shopu.

Měření konverzí

Zboží.cz podobně jako Heuréka (i když ve zjednodušené podobě) nabízí měření konverzí. Ty jsou následně zobrazovány ve statistikách.

Přehledné statistiky

Celkové statistiky si určitě každý vede v jiném nástroji, jako je třeba Google Analytics, ale není na škodu mít to znovu na jednom místě s cenami prokliké atd.

Nastavení cen za produkt

V XML feedu lze nastavovat přímo cenu za proklik, ale také lze nastavit, aby byla položka neplacená - to znamená, že se bude tvářit, jako kdybyste neplatili za celý e-shop - bude se zobrazovat omezeně, ale proklik bude zcela zdarma. Omezeně znamená především to, že nebude ve shlucích, jen ve fulltextovém hledání.

Žádné další extra funkce

Zboží.cz bohužel nenabízí žádné další extra funkce, který by mohli pomoci oběma stranám podobně jako to nabízí Heuréka. Snad se Zboží.cz v následujících několika měsících v rámci plánovaného vývoje zamyslí i nad touto částí.

Cenové podmínky

Jsou dva základní režimy - placený a neplacený. V placeném se navíc dají označovat jednotlivé položky jako neplacené. Ty se pak chovají jako by byl celý obchod v neplaceném režimu. V neplaceném režimu nejsou např. položky zařazovány do shluků, jsou jen ve fulltextovém vyhledávání. To může někdy obchodu dost uškodit.

Narozdíl od většiny ostatních zbožových vyhledávačů, kde se předplácí kredit, Zboží.cz fakturuje až spotřebovanou službu - vystavuje tedy fakturu na proklikanou částku v předchozím měsíci.

Co se dá implementovat

Základní XML feed

Základní XML feed v "českém" standardu. Rozšiřujícími položkami jsou především varianty, pobočky, možnost nastavení ceny prokliku a nastavení položky zdarma. Specialitou je pak možnost určit, které položky se budou zobrazovat u výpisu na firmy.cz.

Měření konverzí

jednoduchým kódem vloženým na stránce potvrzení objednávky lze měřit konverze a jejich objem.


Předchozí kapitoly

Následující kapitoly

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz