Testování úprav pomocí A/B testu

Změny na webu by měly probíhat na základě nějakého průzkumu nebo testu, aby bylo jasné, že konečná úprava nepovede ke snížení výnosnosti (ať je to pro Váš web cokoliv). Zvláště pak u e-shopů lze i velmi drobnými změnami docílit zvýšení výkonu v podobě vyššího konverzního poměru. Nyní se nebudu věnovat tomu, co by měl e-shop upravovat/testovat, ale jakým způsobem. Předtím ale něco k AB testu obecně.

Co je to A/B test

V tomto testu vytvoříte dvě verze webu. A je obvykle ta původní a B pozměněná. Nyní se návštěvníci rozdělí spravedlivě na dvě skupiny a sleduje se jak se ob? skupiny chovají. Příkladem nechť je změna tlačítka "VLOŽIT DO KOŠÍKU". V původní verzi bylo tlačítko červené, ale někdo vám řekl, že zelené by bylo lepší. Nasadíte tedy tyto dvě varianty a čekáte až bude dostatečný vzorek návštěvníků. V tom bývá největší problém AB testu - pokud není změna zásadní, trvá obvykle dost dlouho, než se rozdíl ustálí a lze vyvodit nějaký výsledek.


Výsledek AB testu
Takto může vypadat výsledek nasazeného AB testu

Jak vytvořit A/B test

Na internetu existuje určitě velké množství služeb, které to zvládají dobře i s vyhodnocením. Pokud se jimi ale nechcete zabývat nebo za ně platit, pomůže i Google Analytics, který používá drtivá většina e-shopů.

Nyní už stačí jen na správná místa umístit správný kód a vše je hotovo. Vyhodnocovat se bude přímo v GA.

1. rozhodneme zda je návštěvník A nebo B

Kus kódu níže musí být umístěn někde na začátku celého skriptu, tedy někde kde se připojuje e-shop k databází pomocí hesla a provádějí se další zaváděcí skripty. Jedná se o PHP kód.

if (!isset($_COOKIE['ab-01'])) {
    $abTest = "a";
    // S pravd?podobností 1:2 se bude jednat o variantu B.
    if (rand(0,1)) { $abTest = "b"; }
    // Cookie nastavime na 30 dni, aby byl navstevnik po celou dobu zarazen do
    // jedne skupiny. Ocekavate-li delku testu vevetsi, zmente cas na vyssi hodnotu.
    setcookie("ab-01", $abTest, time() + 60*60*24*30, "/");
    // Aby uz pri prvnim navstiveni bylo mozne pouzit spravnou verzi testu.
    $_COOKIE['ab-01'] = $abTest;
}

Samozřejmě html kód doplníte dle svého požadavku a případně ho nastylujete v CSS, ale to už se přímo netýká zde řešeného problému.

2. zobrazení správné verze testu

Přímov HTML kódu kde chcete testovat změnu, umístíte rozhodnutí, zda bude zobrazena verze A nebo verze B:

<?php if (!isset($_COOKIE['ab-01'])) || $_COOKIE['ab-01'] == "a") { ?>
    <input type="submit" class="red-button" />
<?php } else { ?>
    <input type="submit" class="green-button" />
<?php } ?>

3. javascript na označení návštěvníka

Do místa, kde máte umístěný GA kód, umístěte také kód na označení zákazníka - zda má variantu A nebo B. Tím dáte vědět do GA, který z nich to je a v GA už to poznáte.

<?php if (!isset($_COOKIE['ab-01'])) || $_COOKIE['ab-01'] == "a") { ?>
   _gaq.push(["_setCustomVar", 1, "AB-01", "a", 1]);
<?php } else { ?>
   _gaq.push(["_setCustomVar", 1, "AB-01", "b", 1]);
<?php } ?>

Vyhodnocení v Google Analytics

Po nasbírání několika prvních hodnot se již můžeme podívat do Google Analytics. Zde je potřeba založit si dva segmenty - jeden pro test A a druhý pro test B. Klíč události bude ab-01 a hodnota buď "a" nebo "b". Pokud nevíte co jsou segmenty v GA, doporučuji si nastudovat vytváření segmentů, hodí se to určitě i jinde než jen pro AB test. Na základě segmentů se nyní lze podívat na konverzní poměr, absolutní obrat atd. při rozlišení varianty A a B. Vyhodnocení je vhodné obvykle až po delší době, kdy je nasbírán velký počet návštěv/objednávek. Bohužel to je velmi odlišné pro jednotlivé weby a také pro různé testy.

A na závěr

Pokud si nevíte rady s některým z úkonů nebo to nefunguje jak by mělo, svěřte implementaci programátorovi. I programátor začátečník by si měl poradit s implementací všech kódů. Pokud jde o nastavení Google Analytics, tam se stačí podívat na nějaký návod jak se nastavují segmenty.

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz