Vyhledávání na e-shopu

Každý e-shop má vyhledávání, to je jasné a bez toho by mohl dnešní e-shop fungovat dost těžko. Jsou ale věci, které by člověka na první pohled nenapadly, přehlíží je a nebo prostě zanedbává. V dnešním článku jsem se tedy rozhodl sepsat, jak by takové vyhledávání v první řadě mělo a v druhé také mohlo vypadat. Nejdříve se budu věnovat v podstatě povinným věcem, v druhé části pak nápadům na vylepšení.

Seznam funkcí, které by vyhledávání Vašeho e-shopu mělo splňovat

Umístění vyhledávacího pole

Vyhledávání dnes používá téměř každý, tvoří základní pilíř e-shopu a tak by se k němu mělo přistupovat. Vyhledávací pole, neboli "search boxquot; by mělo být umístěno tak, aby bylo na první pohled viditelné, dostatečně jasné a aby jej nikdo nemohl zaměnit s něčím jiným.

Především e-shopy se starším designem mají vyhledávání utopeno v některém z postranních sloupců a často i tak nízko na stránce, že na první obrazovce není vidět. To je samozřejmě špatně! Stejně tak je špatně, pokud je vyhledávací box skryt např. pod ikonkou lupy a musí se nejdřív na ikonu kliknout než zadáte hledaný text. Je to jako kdybyste při krájení celého bochníku chleba po každém krajíci nůž uklidili do šuplíku a zase vyndali. Výjimku samozřejmě tvoří mobilní web, kde jsou jiné priority a kliknutí je mnohem rychlejší a přirozenější akcí.

Vyhledávání v jednotlivých kategoriích

Pokud má e-shop větší množství produktů než jen pár desítek a kategorie odlišného charakteru, je vhodné, aby zákazník mohl hledat jen v určité části e-shopu - v podkategorii.

Hledání v názvu/popisku a další

Není jednoznačná odpověď na to, zda je lepší hledat jen v názvu a nebo i v popisku produktu. Může záležet na konkrétním sortimentu, kdy i prohledání popisku má smysl, ale obecně bych spíše doporučil hledání jen v názvu a tomu také přizpůsobit samotné názvy produktů - aby obsahovaly klíčová slova. Pokud Váš e-shop obsahuje odděleně také part number, EAN nebo některý další identifikátor, je vhodné, aby byl schopen hledat v těchto datech.

Algoritmus hledání

Vyhledávání by mělo být samozřejmě dostatečně rychlé, mimo to by ale mělo být "rozumné" a to tak, aby bylo vidět proč e-shop našel to, co našel atd. Algoritmus by neměl zohledňovat velikost písmen, měl by se vyrovnat s českou diakritikou (hledám cervena, najde i červená), neměl by rozlišovat mezi pořadím slov ("Nokian zimní" = "zimní Nokian") - to může zohledit nejvýše při řazení výsledků a dále by měl rozumně zvládat specielní znaky (hledám "205 55 16", najde "205/55/R16").

Řazení výsledků

Sžtejně jako vše ostatní by i řazení mělo být logické a jednoduše pochopitelné. Možností je několik a záleží na dostupných informacích, velmi nevhodné je však řadit např. podle ceny, marže, prodejnosti atp. Především pokud algoritmus vyhledává i v popiscích, výsledky mohou být (alespoň ty první) dost daleko od požadavku.

Vylepšené vyhledávání

Vyhledávání online / našeptávač

Mnoho moderních e-shopů to již nabízí, zdaleka ne však všechny. O co jde? Píšete a zároveň vidíte několik prvních výsledků ve zjednodušeném boxíku. To uživateli napomáhá správně formulovat dotaz, případně se rychle přesunout na požadovanou stránku.

Vyhledávání po celém e-shopu

Nabídněte zákazníkovi i jiné výsledky než jen produkty. Např. jednotlivé kategorie, dodatečné stránky e-shopu, jako jsou kontakty, prodejny, reklamační podmínky atd. Právě obchodní podmínky a kontakty jsou velmi častým dotazem do e-shopů. Bohužel ve většině případů vyhledávání nic nenajde.

Vyhledávání dle parametrů

Jsem si vědom, že vyhledávání dle parametrů je zcela jiná kategorie než vše výše popsané, je k tomu potřeba e-shop vybavit mnoha daty o každém produktu, ale zákazníkovi taková funkce velmi pomůže.

© 2019 Mgr. David Stach design, optimalizace - noRank.cz